Language:

2021年度 リサーチライティング A (1014)

クラス基本情報

科目区分 一般科目 教職科目 指定なし
単位数 1 選択・必修・自由 選択必修
授業形態 講義 主な使用言語 英語
開講時期 履修登録システム 使用する
履修登録期間 2021/04/13~2021/05/14 履修取消期限 2021/05/14

教育プログラム別の履修区分

プログラム名 IS CB BS BN MS CP DS
履修区分
コア科目
履修方法 ・一般科目から4単位以上履修すること。
・「リサーチライティング」は、クラスA~C の3クラスで構成される。履修登録を注意のうえ、いずれかのクラスを受講すること。

授業科目概要

担当責任教員 McDowell Leigh
担当教員 McDowell Leigh
教育目的/学修到達目標 【Learning Objectives】
This subject prepares students with the knowledge, language, and skills needed to get started in research writing.

【Learning Goals】
(1) Students will be able to write an outline introducing their research.
(2) Students will be able to write up a brief aspect of their research methodology.
(3) Students will be able to create an English title for their research.
(4) Students will be able to draft an abstract for their research.
授業概要/指導方針 【Course Outline/Teaching Method】
This course focuses on the generic structure and language of the research article. Students examine the moves and steps of the different sections of a research article (e.g., introduction, method, results, discussion). Lessons are taught all in English.

【Learning time (for preparation and review】
Complete assignment for each lecture: 2 h
Review each lecture: 2 h

授業計画

[1限目 9:20-10:50] [2限目 11:00-12:30] [3限目 13:30-15:00] [4限目 15:10-16:40] [5限目 16:50-18:20] [6限目 18:30-20:00]
回数 日付 [時間] 担当教員 テーマ 内容
1 4/23 [3] マクダウル・リー リサーチライティングとは 詳細はクラス内にて説明
2 5/14 [3] マクダウル・リー イントロダクション(Introduction) 詳細はクラス内にて説明
3 5/21 [3] マクダウル・リー 方法(Method) 詳細はクラス内にて説明
4 6/4 [3] マクダウル・リー 結果、考察(Results、Discussion) 詳細はクラス内にて説明
5 6/11 [3] マクダウル・リー タイトル、結論(Title、Conclusion) 詳細はクラス内にて説明
6 6/18 [3] マクダウル・リー アブストラクト(Abstract) 詳細はクラス内にて説明
7 6/25 [3] マクダウル・リー リサーチリーディング 詳細はクラス内にて説明
8 7/2 [3] マクダウル・リー テスト・総括 詳細はクラス内にて説明

授業日程

[1限目 9:20-10:50] [2限目 11:00-12:30] [3限目 13:30-15:00] [4限目 15:10-16:40] [5限目 16:50-18:20] [6限目 18:30-20:00]
回数 日付 時間 講義室 備考
1 4/23 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第1回と共同開講
2 5/14 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第2回と共同開講
3 5/21 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第3回と共同開講
4 6/4 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第4回と共同開講
5 6/11 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第5回と共同開講
6 6/18 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第6回と共同開講
7 6/25 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第7回と共同開講
8 7/2 3 Rethink 物質創成科学大講義室 英語上級C A (7003) 第8回と共同開講

テキスト・参考書

テキスト 指定教科書はありません。プリント教材を配布します。
参考書 Coghill, A. M., & Garson, L. R. (Eds.). (2006). The ACS style guide: effective communication of scientific information (3rd ed.). New York, NY: Oxford University Press.

ACSスタイルガイド アメリカ化学会 論文作成の手引き Anne M. Coghill/Lorrin R. Garson・編 中山裕木子・訳

その他

履修条件 N/A
オフィスアワー Generally, 9:00 to 17:00 but currently limited during COVID19 pandemic.
成績評価の方法と基準 Grading (S, A, B, C, or D). Details will be given in class.
関連科目 Advanced Research Writing
関連学位
注意事項 This subject is open to all students, however it is aimed at students with limited experience in research writing. Students with prior experience with research writing may consider taking the Advanced Research Writing subject.

授業関連URL

内容
Google Scholar
Compleat Lexical Tutor
Corpus of Contemporary American English
Lesson 1 Review
Lesson 2 Review
Lesson 2 Assignment—Introduction
Lesson 3 Review
Lesson 3 Assignment—Method
Lesson 4 Review
Conclusion: Useful Language
Lesson 5 Review
Lesson 6 Review
Lesson 6 Assignment—Title and Abstract
Lesson 7 Review
Lesson 8 Test

配布資料



表示可能なデータがありません。