Language:

2021年度 英語上級B B (7002)

クラス基本情報

科目区分 研究者の素養を養う科目 教職科目 指定なし
単位数 1 選択・必修・自由 選択
授業形態 講義 主な使用言語 英語
開講時期 履修登録システム 使用する
履修登録期間 2021/10/14~2021/11/04 履修取消期限 2021/11/04

教育プログラム別の履修区分

プログラム名 IS CB BS BN MS CP DS
履修区分
コア科目
履修方法

授業科目概要

担当責任教員 Paul Geoffrey McAleese
担当教員 Paul Geoffrey McAleese
教育目的/学修到達目標 【Learning Objectives】
English oral presentation is firmly established in the twenty-first century as a primary form of professional and scientific communication. This subject aims to develop students' proficiency in this mode of English communication through the development and presentation of their own research. Additionally, this subject scaffolds students' abilities to present their research to a wider audience by examining successful (and unsuccessful) presentations from a broad range of professional fields.

【Learning Goals】
(1) Students will understand how to make effective visuals for an oral presentation.
(2) Students will understand how to deliver an effective oral presentation.
(3) Students will understand how to organize content effectively in an oral presentation.
(4) Students will be able to plan, perform, and reflect on doing a short oral presentation related to their research.
授業概要/指導方針 【Course Outline / Teaching Method】
To provide students with the opportunity to develop confidence and familiarity with English as a common form of communication, this subject is taught all in English. Students examine oral presentation skills from three angles: the physical message, including posture, voice and body language; the visual message, including slide design and effective use; and the story message, including the basic format and functions of an introduction, body, and conclusion, along with useful English phrases.


【Learning time (for review and preparation)】
Complete assignment of each lecture: 2 hours
Review each lecture: 2 hours

授業計画

[1限目 9:20-10:50] [2限目 11:00-12:30] [3限目 13:30-15:00] [4限目 15:10-16:40] [5限目 16:50-18:20] [6限目 18:30-20:00]
回数 日付 [時間] 担当教員 テーマ 内容
1 10/21 [3] Paul Geoffrey McAleese Overview Course introduction: What are presentations? How can they be evaluated? Introducing three perspectives: delivery - including posture, voice, and body language; content - including planning and arranging the presentation narrative; and visuals - including slide design and effective use.
2 10/28 [3] Paul Geoffrey McAleese Delivery Students look at the importance of posture, body language, eye contact, and the voice in communication, and practice ways to use these physical attributes effectively in a presentation.
3 11/4 [3] Paul Geoffrey McAleese Delivery and planning Student mini-presentations and self/peer evaluations. Discussing the presentation planning process.
4 11/11 [3] Paul Geoffrey McAleese Content Organizing and presenting key points: students examine and ways of organizing content around key points and discuss transition techniques for moving from one point to another.
5 11/18 [3] Paul Geoffrey McAleese Visuals Students discuss and practice planning and creating visuals (ie. slides etc.) to support key presentation points. Emphasis placed on simplicity and relevance of visual content.
6 11/25 [3] Paul Geoffrey McAleese Final presentations Students deliver final presentations and perform self/peer analysis.
7 12/2 [3] Paul Geoffrey McAleese Final presentations Students deliver final presentations and perform self/peer analysis. Students submit homework tasks booklet.
8 12/9 [3] Paul Geoffrey McAleese Review Students receive final presentation feedback and tips. Final review group activity.

授業日程

[1限目 9:20-10:50] [2限目 11:00-12:30] [3限目 13:30-15:00] [4限目 15:10-16:40] [5限目 16:50-18:20] [6限目 18:30-20:00]
回数 日付 時間 講義室 備考
1 10/21 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第1回と共同開講
2 10/28 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第2回と共同開講
3 11/4 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第3回と共同開講
4 11/11 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第4回と共同開講
5 11/18 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第5回と共同開講
6 11/25 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第6回と共同開講
7 12/2 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第7回と共同開講
8 12/9 3 Rethink バイオサイエンス大講義室〔L11〕 リサーチプレゼンテーション B (1013) 第8回と共同開講

テキスト・参考書

テキスト None
参考書 None

その他

履修条件 この講義は博士前期課程の「リサーチプレゼンテーション」の講義と共同して開講される。
博士前期課程で開講される「リサーチプレゼンテーション」を履修した場合には、履修できない。
オフィスアワー Contact by email to decide dates
成績評価の方法と基準 Grading (S, A, B, C, or D) will be determined by weekly review points (20%) and evaluation of the student presentations (teacher evaluation 40%, peer evaluation 20%, and self-evaluation 20%).
関連科目 英語上級 A,英語上級 C,英語上級 D,英語上級 E
関連学位
注意事項 「英語上級B」は、クラスA~C の3クラスで構成されるので、いずれかのクラスを受講すること。

授業関連URL



表示可能なデータがありません。

配布資料



表示可能なデータがありません。